|
|
|
Kyrkomötet
Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2006:10
|
|
|
Verksamhetsberättelse år 2005 för Svenska kyrkans överklagandenämnd
|
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas Överklagandenämndens verksamhetsberättelse för år 2005. Utskottet föreslår att Kyrkomötet skall lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna. Nämnden tar i verksamhetsberättelsen upp frågan om en översyn av bestämmelserna om offentlighet och om undantag från offentlighet för handlingar i kyrkoordningens kapitel 53 och 54. Utskottet har bedömt att det inte bör föreslå att en särskild utredning tillsätts.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att lägga Svenska kyrkans Överklagandenämnds verksamhetsberättelse år 2005 till handlingarna.
Redogörelse för ärendet
Verksamhetsberättelsen
Svenska kyrkans överklagandenämnd har vid sammanträde den 19 juni 2006 beslutat om verksamhetsberättelse för 2005. Överklagandenämnden har överlämnat verksamhets-berättelsen till Kyrkomötet.
Utskottet
Bakgrund
I 4 kap. 8 § Kyrkomötets arbetsordning anges att Tillsyns- och uppdragsutskottet bereder till Kyrkomötet överlämnade verksamhetsberättelser från Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar och Svenska kyrkans överklagandenämnd.
Det finns inga bestämmelser om att de båda nämnderna skall avge verksamhetsberättelser. Överklagandenämnden har gjort detta beträffande verksamheten år 2005. Syftet med bestämmelsen i arbetsordningen är att det skall finnas en ordning för att ta emot och behandla verksamhetsberättelser från nämnderna om sådana överlämnas till Kyrkomötet.
Överklagandenämnden skall självständigt fullgöra den uppgift som anges i 10 kap. 10 § kyrkoordningen, nämligen att ytterst överpröva beslut inom Svenska kyrkan. I Central-styrelsens kyrkoordningsskrivelse till 1999 års kyrkomöte framhålls att Överklagande-nämndens självständiga ställning innebär att Kyrkomötet och andra rikskyrkliga organ inte får lägga sig i hur de enskilda ärendena skall hanteras i nämnden. Det finns inte heller utrymme för någon annan generell reglering av nämndens verksamhet än den som finns i själva kyrkoordningen (CsSkr 1999:3 sid. 2–378). Någon granskning av hur Över-klagandenämnden fullgjort sitt uppdrag, på det sätt som sker beträffande nämnderna för planering, samordning och utveckling, är inte avsedd att ske från Kyrkomötets sida.
I verksamhetsberättelsen för år 2005 redovisas Överklagandenämndens uppgifter och sammansättning. Nämnden anger att dess verksamhet har haft som ett inriktningsmål att ärenden skall avgöras på ett rättssäkert och effektivt sätt och som ett effektmål att medianåldern för ärenden som avgörs genom nämndbeslut inte bör överstiga tre månader. Överklagandenämnden anser att nämnda mål väsentligen har uppfyllts under år 2005. Arbetssituationen för Överklagandenämnden har förbättrats avsevärt främst genom Kyrko–mötets beslut att utöka antalet personliga ersättare i nämnden.
Antalet ärenden som underställdes Överklagandenämndens prövning under år 2005 var väsentligt större till antalet jämfört med år 2004. Nämnden förväntar sig inte någon större förändring av antalet ärenden under år 2006 jämfört med år 2005.
I ett avsnitt om behov av översyn av vissa bestämmelser i kyrkoordningen noterar Överklagandenämnden att frågor om sekretess och dess omfattning uppkommer med jämna mellanrum inom ramen för nämndens verksamhet. Ärendena visar enligt nämnden att det föreligger tolkningssvårigheter och ibland en bristande kunskap om sekretessreglerna. Som en förklaring pekas på att reglerna i kyrkoordningen övertogs med sekretesslagen (1980:100) som förebild och därför inte är helt anpassade till den kyrkliga verksamheten. Nämnden menar att det kan finnas anledning att göra en översyn av bestämmelserna i 53 och 54 kap. kyrkoordningen så att reglerna blir klarare och lättare att tillämpa. Vidare menar man att det även kan finnas anledning att överväga en precisering av omfattningen av den absoluta tystnadsplikten.
Överväganden
Avsikten med behandlingen av Överklagandenämndens verksamhetsberättelse är inte att det skall ske någon prövning av verksamheten. Kyrkomötet har inte att ta ställning till om nämndens sätt att sköta sitt uppdrag skall godkännas eller ej. Därmed har inte heller utskottet att göra någon värdering, vare sig positiv eller negativ, i fråga om hur verksamheten bedrivits.
Utskottet har övervägt om det med anledning av det som Överklagandenämnden framfört om en översyn av kapitlen 53 och 54 finns skäl att ta något initiativ från utskottets sida. Det finns många frågor som det är angeläget att få prövade i ett utredningsarbete. I betänkandet TU 2006:7 föreslår vi att det skall göras ett klarläggande av innebörden och omfattningen av de tystnadsplikter för präster respektive diakoner som är reglerade i kyrkoordningen. Därmed tillgodoses det som Överklagandenämnden framför om behovet av en precisering av den absoluta tystnadspliktens omfattning. Vi har dock inte funnit tillräckligt starka skäl för att föreslå att det också ska tillsättas en utredning om kyrkoordningens bestämmelser om offentlighet och om undantag från offentlighet för handlingar.
Uppsala den 28 september 2006
På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar
Erna Arhag
Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Margareta Carlenius, Göte Karlsson, Birgitta Halvarsson, Sigvard Raask, Solveig Ininbergs, Jan-Olof Grönlund, Gunnel Wingård Mellqvist, Sten Elmberg, Sven E Kragh, Lennart Kjellin, Hans-Olof Andrén, Torbjörn Bolander, Jan Erik Ågren och Åke Blomqvist
Biskoparna Hans-Erik Nordin och Christina Odenberg har deltagit i utskottets över-läggningar.
|